- 1. Utilizarea aplicatiei
- 2. Identificarea problemelor
- 3. Etapele proiectului
- 4. Munca voluntarilor
- 5. Implicarea partenerilor
- 6. Rezultatele proiectului
Aplicatia 10000 de pasi este destinata exclusiv voluntarilor inregistrati in proiect. Ea poate fi utilizata doar pe telefoanele cu sistem de operare Android.
Voluntarul poate folosi aplicatia pe baza adresei e-mail folosite la inregistrare si a parolei primite din partea coordonatorului. |
![]() |
|
![]() |
Informatiile culese de dumneavoastra sunt pozitionate pe harta in functie de reperele date de GPS-ul telefonului.
De aceea este necesar sa activati functiile „Locatie” si „Date mobile”. Este de preferat sa faceti asta inainte de a porni aplicatia. |
|
Fiecare voluntar este alocat unui singur patrat (aprox. 525 m X 525 m).
Daca ati introdus userul si parola corecte, harta va indica patratul in care sunteti alocat. |
![]() |
|
citeste mai departe sectiunea 2. Pornirea aplicatiei | ||
Dupa introducerea userului si parolei, Veti fi semnalizat pe harta |
![]() |
|
![]() |
Daca sunteti in afara zonei alocate, cand veti dori pornirea aplicatiei (butonul verde din stanga sus) pe telefonul dumneavoastra va aparea mesajul: “Nu sunteti in patratul dumneavoastra” |
|
Atentie!
Precizia GPS-ului de pe telefonul dumneavoastra este influentata de diversi factori, cum ar fi vremea, cladirile din jur Cand precizia este ridicata, pozitia dvs. este indicata de un punct mic albastru. |
![]() |
|
![]() |
Cand precizia este mica, in jurul punctului va fi un cerc semitransparent albastru. Cu cat acest cerc este mai mare, cu atat corectitudinea locatiei dvs. este mai mica. De obicei, este suficient sa va deplasati putin pentru ca GPS-ul sa identifice mai precis locatia.Daca este innorat iar precizia GPS-ului este mica indiferent cat va deplasati (cerc mare semi-transparent in jurul punctului albastru) este de preferat sa amanati activitatea de cercetare pentru alta zi. | |
Cand ati ajuns in zona alocata, Apasand butonul verde din stanga-sus, aplicatia este pregatita pentru a incepe culegerea de date. Butonul devine visiniu iar in partea de jos apar 3 butoane: „Trotuar-Stanga”, Intersectie” si „Trotuar-Dreapta”. (Butonul verde, cu sageata spre stanga, |
![]() |
|
citeste mai departe sectiunea 3. Culegerea de date | ||
Primul lucru pe care trebuie sa-l faceti este sa clasificati corect incadrarea deficientelor semnalate, in functie de cele 3 optiuni: Trotuar-stanga In functie de ceea ce cercetati, |
![]() |
|
![]() |
Pentru a selecta corect butonul aferent trotuarului stang sau drept, trebuie sa stati cu fata spre directia de deplasare.
Aceasta directie stabileste care este stanga si dreapta. De exemplu, daca sunteti pe trotuarul drept, de pe directia dumneavoastra de deplasare, selectati butonul Trotuar-dreapta. |
|
Este foarte important sa nu va intoarceti si Abia la intersectie puteti sa va intoarceti pentru a cerceta si celalalt trotuar. |
||
In cazul strazilor foarte inguste, unde puteti cerceta strada pe ambele parti intr-o singura trecere, trebuie sa introduceti pe rand informatii pentru partea stanga si pentru cea dreapta, pastrand directia de deplasare. | ![]() |
|
![]() |
In functie de ceea ce cercetati, adica un trotuar sau o intersectie, aplicatia va permite sa identificati 5 tipuri de deficiente.
In cazul trotuarelor, cele 5 deficiente sunt:
|
|
Fiecare dintre cele 5 butoane are un buton care deschide o pagina cu texte explicative si cu cate o fotografie “asa da” si “asa nu”. Tot acolo sunt si texte din Normativul 51, cel care reglementeaza modul in care trebuie sa arate spatiul public. |
![]() |
|
![]() |
In cazul in care intalniti o situatie neobisnuita, care nu se incadreaza in niciuna dintre deficientele enumerate mai devreme, o puteti semnaliza apasand butonul “Alte obstacole” |
|
In cercetarea de pe teren, in unele locuri veti gasi intr-un singur loc mai multe deficiente.
Aplicatia va permite sa selectati mai multe butoane, in functie de problemele pe care doriti sa le semnalizati in fotografia pe care urmeaza sa o faceti. |
![]() |
|
![]() |
De asemenea, puteti gasi tronsoane de strada unde nu exista probleme de raportat.
In aceste situatii, fara a selecta vreun buton de raportare a problemelor, apasati butonul din dreapta jos “Trimite poze…”. Este necesar sa se trimita fotografii cu tronsoanele fara probleme pentru a exista certitudinea ca zona a fost cercetata si pentru a exista o imagine a situatiei la momentul in care dumneavoastra ati trecut pe acolo. |
|
Daca v-ati dat seama ca ati gresit partea strazii pentru care va pregatiti sa trimiteti poze, puteti apasa butonul „Anuleaza”. Apoi, puteti selecta Trotuar-stanga sau Trotuar-dreapta, in functie de directia de deplasare. |
Fie ca ati selectat raportarea uneia sau mai multor probleme, sau, din contra, nu ati selectat niciunul dintre cele 6 butoane, urmatorul pas este acela de a trimite o poza. Pentru asta, se apasa butonul din dreapta jos, care incepe cu textul “Trimite poze…”. |
|
Aplicatia va deschide aparatul foto, dumneavoastra urmand sa realizati fotografia care surprinde problema sau problemele pe care doriti sa le raportati. | ![]() |
|
Este de preferat sa evitati surprinderea in fotografie a oamenilor De aceea, va recomandam sa asteptati trecerea oamenilor, Daca nu este posibil acest lucru, va recomandam sa le explicati ceea ce faceti, |
||
Este foarte important ca fotografia sa fie suficient de cuprinzatoare incat sa se vada problema raportata dar si locul unde se realizeaza fotografia. De exemplu, o groapa fotografiata de sus nu ofera detalii despre locul unde s-a facut poza. ![]() |
||
Daca insa imaginea cuprinde si linia orizontului, elementele din jur pot ajuta la identificarea zonei. De aceea, pe langa problema pe care trebuie sa o fotografiati, pozitionati aparatul astfel incat sa fie vizibila si linia orizontului. ![]() |
||
Dupa ce faceti poza, verificati daca elementele pe care ati dorit sa le fotografiati sunt clare si se poate identifica locatia aproximativa a locului unde s-a realizat poza.Daca sunteti multumit, apasati butonul de validare a fotografiei. (marcat cu verde in imaginea de mai jos) Daca nu, folositi butonul de revenire al telefonului |
||
![]() |
In cazul intersectiilor, cele 5 deficiente sunt:
Fiecare dintre cele 5 are un buton cu informatii cu texte explicative si cu cate o fotografie “Asa da” si “Asa nu”. |
|
La fel ca in cazul trotuarelor, daca intalniti o situatie neobisnuita, care nu se incadreaza in niciuna dintre deficientele enumerate mai devreme, o puteti semnaliza apasand butonul “Alte obstacole” | ![]() |
|
![]() |
De asemenea, daca vreti sa semnalizati mai multe probleme intr-o singura poza, selectati optiunile care se potrivesc apoi selectati butonul pentru deschiderea aparatului foto. | |
Pentru situatiile in care gasiti o intersectie unde nu sunt probleme, trebuie sa realizati fotografia fara a mai selecta vreuna dintre optiuni. |
![]() |
|
In cazul intersectiilor mari, unde exista mai mult de 4 benzi de circulatie, nu uitati sa fiti atenti daca la trecerile pentru pietoni exista insule de odihna.Mai multe detalii despre dimensiuni si conditii gasiti in aplicatie, accesand butonul cu informatii de pe fiecare problema de raportat. ![]() |
||
Activitatea de cercetare se poate desfasura la intervale orare diferite sau in zile diferite.
Deoarece aplicatia transmite date atat timp cat este pornita, Siguranta dumneavoastra este foarte importanta! Va rugam sa dati atentie traficului pentru a evita situatia Toate datele transmise de dumneavoastra trec |
||
Cercetarea se va efectua in perioada 1-4 iunie 2019.
Cei care doresc sa se inscrie ca voluntari trebuie sa aleaga una din zone si sa completeze formularul gasit in descrierea zonei.
Pregatirea voluntarilor se face in perioada 28-31 mai, de la ora 18.
Marti, 28 mai – https://www.facebook.com/events/885213668487323/
Miercuri, 29 mai – https://www.facebook.com/events/338256036878972/
Joi, 30 mai – https://www.facebook.com/events/316676289232093/
Vineri, 31 mai – https://www.facebook.com/events/297497424533799/
Etapa 1 – Înscrierea voluntarilor şi partenerilor (2018 – mai 2019)
Partenerii aderă la proiect alegând zonele de interes unde vor să coordoneze voluntari. În această etapă se pot înscrie şi voluntarii, dar fără să existe posibilitatea alegerii zonelor de cercetare.
Etapa 2 – Distribuirea voluntarilor pe zone (22 mai – 30 mai 2019)
Voluntarii sunt invitaţi să aleagă zona unde ar prefera să facă cercetarea sa completeze formularul gasit in descrierea zonei.
Harta pentru înscrierile pe Zone poate fi găsită mai jos.
Zonele roşii au echipe complete.
Zonele portocalii au echipe în formare.
În Zonele galbene nu sunt înscrieri.
Actualizarea înscrierilor se face manual, deci cu întârzieri de câteva ore.
Etapa 3 – Pregătirea voluntarilor
Un mic material explicativ este disponibil pentru a cunoaşte problemele care pot fi semnalate cu ajutorul aplicatiei si modul în care trebuie folosită aplicaţia.
Pregatirea voluntarilor se face in perioada 28-31 mai, de la ora 18.
Marti, 28 mai – https://www.facebook.com/events/885213668487323/
Miercuri, 29 mai – https://www.facebook.com/events/338256036878972/
Joi, 30 mai – https://www.facebook.com/events/316676289232093/
Vineri, 31 mai – https://www.facebook.com/events/297497424533799/
Etapa 4 – Strângerea de date cu ajutorul aplicaţiei
Aplicaţia va colecta date in perioada 1 – 4 iunie 2019. Fiecare voluntar va avea un cont iar fiecarui cont ii va fi atribuita o zonă (formată din mai multe suprafeţe în formă de hexagon). După data 4 iunie aplicaţia nu va mai colecta date.
Etapa 5 – Validarea datelor
Datele culese trec printr-o procedură de validare şi, dacă este cazul, se reia procedura de cercetare pe strazile unde datele nu au putut fi validate.
Câteva rezultate parţiale vor fi prezentate pe 13 iunie în cadrul iCEE fest, în secţiunea UDemocracy ca exemplu prin care tehnologia oferă oamenilor instrumente de a produce schimbare în viaţa reală.
Prelucrarea tuturor datelor va dura mai multe săptămâni de muncă urmând ca rezultatele să fie făcute publice.
Etapa 6 – Distribuirea proiectului în alte oraşe
Pe baza experienţei acumulate, se realizează un ghid în care sunt explicate toate activităţile desfăşurate. Ghidul împreună cu aplicaţia vor fi oferite tuturor comunităţilor sau administraţiilor care dovedesc că au capacitatea de a dezvolta proiectul în oraşul lor. Până acum, comunităţi din Iaşi şi Braşov şi-au manifestat interesul de a dezvolta proiectul.
Rezultatele proiectului sunt trei hărţi care vor ilustra situaţia trotuarelor din Bucureşti, raportate la (o mica parte dintre) condiţiile minime de calitate prevăzute de lege.
Primele două hărţi vor permite persoanelor în scaun rulant, respectiv persoanelor cu deficienţe de vedere, să-şi planifice călătoriile în Bucureşti în funcţie de gradul de accesibilitate a traseelor pietonale.
A treia hartă va fi de uz general, pentru toate categoriile de pietoni. Cu ajutorul datelor culese, vom face face statistici privind situaţia infrastructurii pietonale, foarte utile în procesul de planificare a mobilităţii urbane durabile. De exemplu, vom afla câte tronsoane de trotuare sunt accesibile pietonilor sau câte din călătoriile scurte (mai mici de 3 km) se pot efectua în siguranţă, pe trotuare.
Principala activitate a partenerilor este să coordoneze voluntarii. De aceea, în prima etapă a proiectului, formularul de înscriere poate fi accesat pe butonul „Fii coordonator!” aflate prima pagină a proiectului, în partea de jos. Odată cu înscrierea, partenerul alege zona sau zonele pe care doreşte să le coordoneze.
Grupurile de iniţiativă şi asociaţiile/fundaţiile vor coordona exclusiv voluntarii individuali înscrişi pe site. Distribuirea acestora către zone se va face în etapa a doua a proiectului.
Companiile şi instituţiile publice se pot înscrie pe lista de parteneri doar împreună cu (cel puţin) o echipă de 3 voluntari provenind dintre proprii angajaţi. Pentru fiecare echipă înscrisă, companiile şi instituţiile publice pot alege câte o zonă, dintre cele care nu sunt deja alocate. Harta şi tabelul cu zonele alocate se găsesc la acest link.
În a doua etapă coordonatorii vor urmări înscrierile pentru fiecare zonă pe care le coordonează şi vor trebui să închidă înscrierile când numărul de voluntari depăşeşte necesarul. În acest fel, se va urmări o distribuire echilibrată a voluntarilor pentru toate cele 285 de zone. Pentru alocarea voluntarilor pe cele 7 suprafeţe, coordonatorul va media discuţiile cu voluntarii astfel încât să se încerce o distribuire a lor în funcţie de preferinţele acestora.
În a treia etapă va fi distribuit un material de pregătire pentru utilizarea aplicaţiei. Vor fi descrise majoritatea situaţiilor pe care voluntarii le-ar putea întâlni în munca de cercetare. Coordonatorul trebuie să se asigure că toţi voluntarii au văzut materialul. Dacă sunt lucruri care nu au fost suficient explicate, coordonatorul va culege toate întrebările primite de la membrii echipei sale şi le va transmite echipei de organizare. Vom răspunde la ele în cel mai scurt timp posibil.
În a patra etapă se va stabili un interval de 4 zile în care aplicaţia va fi disponibilă pentru culegerea de date. În această etapă, coordonatorul ţine legătura cu membrii echipei pentru a se asigura că nu au intervenit probleme.
În etapa a cincea, dacă este cazul, coordonatorii vor fi implicaţi în procesul de validare a datelor pentru a oferi date suplimentare. Pe suprafeţele unde validarea datelor nu a fost posibilă (din diverse motive), se ca face o nouă cercetare, de un voluntar-rezervă.
În orice moment al proiectului, partenerii pot fi ambasadori ai proiectului ajutând la promovarea lui astfel încât el să fie cunoscut de câţi mai mulţi oameni. Pe pagina RESURSE şi pe pagina Facebook puteţi găsi diverse materiale utile.
După anunţarea rezultatelor proiectului este necesar ca, împreună cu cetăţenii, specialiştii, politicienii şi funcţionarii publici, să găsim şi să aplicăm soluţii pentru remedierea problemelor identificate. Te rugăm să urmăreşti în continuare acest subiect deoarece, vom repeta activităţile anual pentru a vedea câte dintre probleme au fost remediate de administraţiile locale.
În prima etapă a proiectului, trebuie să te înscrii pe formularele pe care le poţi accesa pe butoanele „Fii voluntar!” aflate prima pagină a proiectului.
În a doua etapă vei fi invitat(ă) să alegi zona unde ai prefera să faci cercetarea. Coordonatorii vor urmări înscrierile pentru fiecare zonă şi vor încerca să le închidă pentru zonele unde numărul de voluntari depăşeşte necesarul. În acest fel, se va urmări o distribuire echilibrată a voluntarilor pentru toate cele 785 de zone. De comun acord cu coordonatorul şi ceilalţi voluntari alocaţi zonei, se va stabili distribuirea fiecărui voluntar pe una dintre cele 7 suprafaţe ale unei zone.
În a treia etapă vei primi un material de pregătire pentru utilizarea aplicaţiei. Vor fi descrise majoritatea situaţiilor pe care le-ai putea întâlni în munca de cercetare. Dacă sunt lucruri pe care nu le-ai înţeles, te rugăm să iei legătura cu coordonatorul pentru a ne trimite întrebările. Vom răspunde la ele în cel mai scurt timp posibil.
În a patra etapă se va stabili un interval de 4 zile în care aplicaţia va fi disponibilă pentru culegerea de date. Poţi parcurge străzile din suprafaţa alocată în oricare dintre cele 4 zile, chiar şi în fracţiuni de minute/ore în fiecare zi. Deoarece informaţiile furnizate trebuie însoţite de fotografii clare, cercetarea se va face pe timpul zilei.
În etapa a cincea vei fi implicat(ă) doar dacă ai ales (în etapa a doua) să fii voluntar-rezervă. Dacă este nevoie de ajutorul tău, vei fi contactat(ă) pentru a ajuta la cercetare unei alte suprafeţe, acolo unde validarea datelor nu a fost posibilă (din diverse motive).
În orice moment al proiectului poţi fi ambasador al proiectului ajutând la promovarea lui astfel încât el să fie cunoscut de câţi mai mulţi oameni. Pe pagina RESURSE şi pe pagina Facebook găseşti diverse materiale utile.
După anunţarea rezultatelor proiectului este necesar să te implici pentru ca, alături de ceilalţi locuitori şi de edili, să găsim şi să aplicăm soluţii pentru remedierea problemelor identificate. Te rugăm să urmăreşti în continuare acest subiect deoarece, vom repeta activităţile anual pentru a vedea câte dintre probleme au fost remediate de administraţiile locale.
În munca de cercetare, fiecare voluntar va avea de parcurs străzile aflate pe 2-4 suprafaţe (la alegere) în formă de hexagon. Deoarece trebuie identificate problemele traseelor pietonale de pe ambele sensuri de circulaţie, în medie, distanţa parcursă de fiecare voluntar va fi de 6-7 km (aproximativ 10000 de paşi).
În deplasare normală, această distanţă poate fi parcursă în 1 – 1,5 ore. În munca de cercetare, deoarece trebuie realizate fotografii si trebuie accesate informaţii din aplicaţie, timpul de parcurgere va fi de aproximativ 2-5 ore, in functie de numarul de probleme intalnite.
Pe lista de parteneri-coordonatori se pot înscrie grupurile de iniţiativă civică, asociaţiile/fundaţiile, companiile şi instituţiile publice folosind acest formular.
Grupurile de iniţiativă şi asociaţiile/fundaţiile vor coordona voluntarii care se vor înscrie în zona lor de cercetare. Deoarece grupurile de iniţiativă civică desfăşoară activităţi la nivel de cartier, acestea au prioritate în alegerea zonei pe care vor să coordoneze voluntarii.
Companiile şi instituţiile publice îşi vor dimensiona zonele de cercetare în funcţie de numărul de angajaţi interesaţi să se implice voluntar în proiect. Sunt acceptate înscrierile companiilor şi instituţiilor publice doar împreună cu echipe complete de angajaţi-voluntari (o echipă = 3 voluntari).
Înscriere individuală
În această etapă a proiectului, te poţi înscrie prin completarea unui formular.
Când se va forma echipa vei primi un mesaj în care ţi se vor propune cateva suprafeţe pe care să le cercetezi, în Zona aleasă sau în imediata vecinătate.
Înscriere în echipă
În cazul în care vrei să te implici alături de colegii de muncă, pentru a cerceta o zonă împreună cu ei, poţi ruga departamentul de resurse umane să înscrie compania / instituţia ca partener în proiect. Pe hartă găsiţi zonele nealocate. Alegeţi o zonă pentru fiecare echipă şi ne-o comunicaţi după înscriere.
Cititi descrierea celor mai intalnite probleme: link
În cazul în care nu aveţi un astfel de telefon, puteţi împrumuta unul în ziua când veţi realiza cercetarea.
Aplicaţia pentru culegerea de date a fost dezvoltată doar pentru telefoane cu sistem de operare Android, deoarece este cel mai întâlnit sistem de operare. Deocamdată, resursele umane nu permit dezvoltarea aplicaţiei şi pentru iOS. Precizăm că întregul proiect a fost dezvoltat în regim de voluntariat.